10/7/2007
Notes de premsa

Conferència Euromediterrània sobre la rehabilitació de la arquitectura tradicional. Rehabimed

Logo CAATEEB

Logo Rehabimed

• Del 12 al 15 de juliol, més de 500 experts de 30 nacionalitats debatran la situació actual i el futur de la rehabilitació al nostre país i a tota l’àrea mediterrània.
  • Xavier Casanovas, expert internacional i director de RehabiMed, assegura que “el futur és la rehabilitació” i que “la taxa de rehabilitació és un indicador de desenvolupament econòmic i de sostenibilitat”.
  • La ponència inaugural serà impartida pel filòsof i sociòleg francès d’origen algerià Sami Naïr.
  • Barcelona, 10 de juliol de 2007

La 1ª Conferència Regional Euromediterrània, Rehabimed, que tindrà lloc del 12 al 15 de juliol a l'edifici Vèrtex de la Universitat Politècnica de Catalunya té confirmada la participació de 500 experts en rehabilitació urbana, provinents de més de 25 països. La ponència magistral que obrirà la Conferència serà a càrrec del filòsof i sociòleg francès d’origen algerià Sami Naïr.

RehabiMed tractarà l’estat de la rehabilitació d'edificis i centres urbans als països de la Mediterrània i proposa la creació d’una xarxa mediterrània de promoció i avaluació de l’activitat de rehabilitació i manteniment.

"El futur és la rehabilitació", comenta Xavier Casanovas, arquitecte tècnic expert internacional, director del projecte RehabiMed i expert assessor de la UNESCO i d’altres organitzacions internacionals en temes de rehabilitació integral.

Casanovas, afegeix que: “Si es vol assolir el repte sostenibilista, s’ha d’integrar la rehabilitació en la política d’habitatge, en les accions de caire social, en els aspectes mediambientals i en el desenvolupament econòmic. La taxa de rehabilitació és un indicador clau del grau de desenvolupament d’un país. A Catalunya som a l’entorn del 20%, mentre que la mitjana europea es troba en el 50% i en els països del sud i l’orient mediterranis, en el 5%. En el segle XXI - continua Casanovas- hem de passar de la reflexió a l’acció, defensant unes ciutats de més qualitat per a tots”.

Habitatges Rehabilitació

La situació catalana

RehabiMed destaca que a Catalunya, malgrat els ajuts a la rehabilitació d’habitatges, la ja llarga trajectòria municipal i la innovadora Llei de barris, som molt lluny d’uns paràmetres raonables en l’àmbit de la rehabilitació. La rehabilitació i el manteniment han estat sempre la ventafocs del sector de la construcció i de les iniciatives polítiques.

Algunes raons per rehabilitar:

Fer una política social d’habitatge amb la mínima inversió.

Aprofitar la capacitat dels centres històrics consolidats, evitant el creixement urbà perifèric i suburbial.

Millorar les condicions de vida de la població per fixar-la en el seu barri -  territori - país.

Incrementar l’estabilitat de la població i l’equilibri territorial i demogràfic arreu de la Mediterrània.

Fomentar la cohesió social i la diversitat en la forma d’habitar.

Salvaguardar un bé patrimonial i cultural de primer ordre.

Preservar l’entorn i el paisatge com a integrador del territori.

Potenciar una arquitectura arrelada en la cultura local, versus l’arquitectura "internacional".

Paisatge i territori

La deixadesa generalitzada de la Costa Mediterrània és un petit exemple de la degradació sistemàtica del territori. Deixadesa que es focalitza tant en la desmesura de la nova construcció, com en la manca de medis per seguir mantenint uns paisatges mil·lenaris.

La cultura del manteniment

Els valors de l’arquitectura tradicionals són el seu bon comportament mediambiental i el seu manteniment. Comenta Casanovas: “avui s’ha perdut la cultura del manteniment i el comportament bioclimàtic d’aquesta arquitectura tampoc funciona”. RehabiMed proposa la recuperació dels principis bioclimàtics i una nova cultura del manteniment.

La rehabilitació integral. El Mètode RehabiMed

La rehabilitació integral, sigui a nivell territorial, urbà o dels edificis, ha de trobar l’equilibri entre les necessitats de confort actuals, el desenvolupament econòmic, la cohesió social, la protecció del medi ambient i la diversitat cultural.

El Mètode RehabiMed, des de la versatilitat, permet la seva aplicació en tota la Mediterrània i ha estat posat a prova a les ciutats de El Caire (Egipte), Marràqueix (Marroc), Kairouan (Tunísia) i Lefkara (Xipre). Una rehabilitació integral és el repte de RehabiMed i l’objecte de debat de la 1ª Conferencia Regional Euromediterrània: Arquitectura Tradicional Mediterrània. Present i futur.

Per a més informació:

M. Lluïsa Selga (Cap de Premsa) CAATB - Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Barcelona

Tel. (34) 93 393 37 10 / 93 240 20 60 - premsa@apabcn.cat www.apabcn.cat