1/7/2016

Premis Catalunya Construcció 2016

La gran pèrgola dels Encants a la Plaça de les Glòries de Barcelona va acollir ahir al vespre la cerimònia de lliurament de la 13a edició dels Premis Catalunya Construcció, que va tenir lloc en el marc de la Nit de la Construcció organitzada pel Col·legi d’Aparelladors de Barcelona. A l’acte hi van assistir més de 500 persones, professionals i empresaris del sector de la construcció i va ser presidit per Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i Jordi Gosalves, president del Col·legi d’Aparelladors de Barcelona (CAATEEB).

5 categories professionals

En la categoria de Direcció d’execució de l’obra, el jurat va premiar Ramon Garriga per la construcció de l’Edifici d’oficines per a la seu corporativa d’Endress + Hauser a Sant Cugat del Vallès. En el seu veredicte, el jurat va destacar “el nivell de qualitat aconseguit, tant en el conjunt de l’obra, en els ambients de treball definits en el projecte, com en tots els seus detalls constructius”.

En la categoria de Direcció integrada de projecte, categoria que s’estrena en aquesta edició, el premi ha estat atorgat a l’equip conformat per Josep Benedito, Xavier Bardají, Gaspar Costa, Iolanda Martínez, Ignacio Sánchez, Maria José Pacheco i Víctor Bertran, per la construcció del Campus Diagonal-Besós de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

El jurat destaca en el seu veredicte “la tasca d’un equip que ha fet possible l’inici de la construcció del campus amb un intens esforç de recerca, planificació i control tant en la fase prèvia d’anàlisi i posada en marxa del conjunt com en la coordinació dels diferents projectes d’edificació i urbanització i la seva execució”.

En la categoria d’Intervenció en edificació existent, el premi se l’ha endut Carles Enrich pel Nou accés al nucli històric de Gironella (Berguedà). En aquesta obra, el jurat ha valorat molt positivament “el profund respecte per l’entorn existent i alhora la valentia d’intervenir en l’espai de manera contundent. Els dos extrems es conjuguen amb sensibilitat i astúcia, tot fent servir una referència industrial provinent de les colònies tèxtils del Llobregat”.

En aquesta categoria d’Intervenció en edificació existent, el jurat ha concedit una Menció Especial per a Oriol Cusidó, Jordi Marí, Irene Marzo i Carles Romero per la Rehabilitació de les adoberies Bella i Bernades com a seu del Centre Europeu de la Pell de Qualitat a Igualada, que el jurat ha considerat com “un magnífic exemple d’intervenció en un edifici que forma part del patrimoni industrial català, en aquest cas la indústria de la pell, tan arrelada a la comarca de l’Anoia i que contribueix decididament a la recuperació i revalorització del barri del Rec d’Igualada”.

En la categoria d’Innovació en la construcció, el premi l’ha guanyat la candidatura formada per David Lorente, Josep Ricart, Xavier Ros, Roger Tudó, Ramon Anton i Vanessa Vallmitjana, per la Casa 1014 a Granollers. El jurat ha valorat molt positivament “el treball d’un equip de tècnics que entén la pràctica constructiva com un conjunt que integra els factors estructurals, arquitectònics i mediambientals com un tot indissoluble”.

Finalment, en la categoria de Coordinació de seguretat i salut, el premi ha estat per Jesús Fernández Antolín per la Coordinació de seguretat i salut de l’edifici de l’antiga seu de l’ONCE al carrer Calàbria de Barcelona

Casa 1014 a Granollers

El jurat destaca “la gran professionalitat i rigor en el treball del coordinador de seguretat, tenint en compte les dificultats afegides per tractar-se d’un edifici existent, amb els corresponents enderrocs de façanes i sostres i amb el solapament de l’obra amb els treballs d’equipament de l’edifici i l’ocupació simultània de diverses parts, control d’accessos i visites de seguiment”.

Treball final de carrera

També es va atorgar el Premi al Treball Final de Carrera que es va atorgar exaequo el primer a Isaac Galiana, de l’Escola d’Arquitectura La Salle (URL) pel Projecte executiu per a un habitatge flotant a Amsterdam. El segon va ser per Andrea Fernández Albizuri, de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (UPC) pel Projecte de rehabilitació de 127 edificis al Boulevard Didouche Mourad d’Algèria.

Els Premis Catalunya Construcció, que organitza el Col·legi d’Aparelladors de Barcelona per 13è any consecutiu, tenen com a objectiu reconèixer l’esforç de professionals i empreses del procés constructiu i premiar les persones que, amb el seu treball, contribueixen a millorar la qualitat, la gestió, la sostenibilitat, la innovació i la seguretat en la construcció. Els Premis compten amb el suport del Consell dels Col·legis d’Aparelladors de Catalunya i d’Arquinfad.

El total de candidatures presentades en aquesta 13a edició ha estat de 96, presentades per equips i empreses responsables de dirigir, coordinar i projectar obres acabades durant els anys 2014 i 2015. Després de fer una primera selecció, el jurat va escollir 19 finalistes en les quatre categories. Per al treball final de grau es van presentar 16 candidatures de les escoles d’arreu de Catalunya, de les quals el jurat n’ha escollit 5 com a finalistes.

Trajectòria professional

També es va lliurar el Premi Especial a la Trajectòria Professional, que en aquesta edició es va concedir a Carme Trilla i Bellart (Barcelona, 1948), economista experta en el sector de l’habitatge, presidenta de la Fundació Hàbitat3 i col·laboradora de Càritas Diocesana de Barcelona en temes d’habitatge social i d’inclusió. El jurat ha valorat “la trajectòria professional d’una persona implicada i compromesa en un àmbit de gran repercussió social com és el de l’accés a l’habitatge, amb un coneixement profund del sector immobiliari des dels vessants social, econòmic i de polítiques públiques, impulsora de la Llei del Dret a l’Habitatge, aprovada pel Parlament de Catalunya al desembre del 2007 i del Pacte Nacional per a l’Habitatge, signat a l’octubre del 2007”.