26/2/2021

30 arquitectes tècniques han estat guardonades amb els Premis Catalunya Construccio 2004-2020

El Col·legi d'Aparelladors de Barcelona (CAATEEB) convoca des de l'any 2004 els Premis Catalunya Construcció, els guardons que posen en valor la tasca sovint amagada que realitzen els professionals del procés constructiu. La direcció d'execució de l'obra, la direcció integrada de projecte o la coordinació de seguretat i salut són algunes de les funcions professionals que opten a les diferents categories, uns guardons que es caracteritzen pel seu caràcter pluridisciplinari, tant pel que fa a les candidatures com a la composició del jurat, que inclou professionals de l'arquitectura, l'arquitectura tècnica i l'enginyeria, així com del món acadèmic i empresarial. Els guardons compten amb el suport del Consell de Col·legis Aparelladors de Catalunya i d'Arquinfad.

Però si la tasca dels professionals del procés constructiu és sovint silenciada, més encara ho és la de les professionals, les aparelladores, arquitectes tècniques i enginyeres d'edificació, que a poc a poc van ocupant terreny dins de la professió. Encara falta molt camí per fer perquè la seva tasca sigui reconeguda a tots els nivells, com ho mostra el fet que en el total de les 17 convocatòries realitzades en les 7 categories i subcategories en què es divideixen els premis, tan sols 30 arquitectes tècniques hagin aconseguit endur-se el guardó i en bona part dels casos es tracta d'un premi compartit amb equips majorment masculins. O pitjor encara, que en les 17 edicions del Premi Especial a la Trajectòria Professional, en tan sols un cas el reconeixement l'hagi rebut una dona, com va ser el cas de l'economista Carme Trilla l'any 2016.

Les pioneres i les que repeteixen

Qui són aquestes professionals que han rebut el reconeixement del sector? Les pioneres van ser les companyes Maria Roger Casamada i Susana Pavón Garcia, que l'any 2004 van rebre una menció especial per la direcció d'execució de l'ampliació del Palau de la Música Catalana. També va ser l'any de l'Elvira Altadill Lliveria, premi a la coordinació de seguretat i salut en la construcció del World Trade Center Hotel (WTCH) a Barcelona. Cal dir que és justament aquesta funció professional, la de coordinació de seguretat, la que ha donat més reconeixement a les nostres companyes, amb una desena de guardons. És el cas de Carolina Cuevas Martín (2006), Mercè Martín Valls (2008), Natàlia Crespo Belmonte junt amb l'enginyera Maria Luz Píriz (2010), Victòria Piera Fanlo (2012), Imma Costa Amat junt amb Lídia Garcia Vidal (2013), Mònica Pascual Folch (2014) i Annaïs Soler Garcia (2017).

Qui ha estat la dona més premiada? La companya Diana Calicó i Soler s'endú la palma amb 3 guardons i, a més, ho ha fet en 3 categories diferents. L'any 2017 va rebre el premi a la innovació en la construcció pel sistema de drenatge pluvial instal·lat al centre comercial The Style Outlets de Viladecans, guardó que va compartir amb l'equip de Batlle& Roig Arquitectes.

L'any 2019 va guanyar en la categoria de project manager per la nova seu corporativa d'Inditex a Arteixo (Galícia), mentre que en la darrera convocatòria, la del 2020 ho va tornar a fer però en aquesta ocasió va ser en rehabilitació funcional per la seu barcelonina de Metges Sense Fronteres al Poblenou.

En segon lloc hi ha empat entre Elvira Altadill Lliveria i Mercé Martín Valls, amb dos premis cadascuna. Altadill se'l va endur per la seva actuació al WTC mencionada anteriorment i per la coordinació de seguretat, l'any 2005, a la reforma i ampliació del Museu de la Ciència de Barcelona, guardó que va compartir amb el company Àngel Antón.

Per la seva banda, Martín també es va distingir per la funció de coordinadora de seguretat, en aquest cas de la remodelació de l'Institut Dexeus de l'any 2008 junt amb Sergio Pino, un any que es va distingir per partida doble, atès que també va guanyar el premi la innovació pel projecte i construcció d'un edifici d'habitatges a Vilassar de Dalt, junt amb l'arquitecte Arturo Frediani.

I el futur? Doncs hem d'esperar que com a mínim es pugui parlar aviat d'una paritat, si pensem en el progressiu increment d'arquitectes tècniques col·legiades i encara haurem de ser més optimistes si parlem de les joves matriculades en les escoles d'arquitectura tècnica, les quals ja arriben pràcticament al 50%. Vejam si aquest increment quantitatiu també es tradueix en una major visibilitat i reconeixement a la seva tasca professional. La cosa pintaria bé si tenim en compte que en 4 de les 5 darreres convocatòries dels Premis Catalunya Construcció, el guardó de la categoria al millor treball final de grau se l'han endut quatre dones: Andrea Fernández Albizuri (2016), Rosa Maria Pérez Garcia (2017), Miren Etxebarria Sagasta (2018) i Carla Garcia Pagès (2020).

Enhorabona a totes!

Aparelladores, arquitectes tècniques i enginyeres d’edificació guardonades amb els Premis Catalunya Construcció (2004-2020)

Convocatòria 2004

• Maria Roger Casamada i Susana Pavón Garcia. Menció especial en Direcció de l’execució de l’obra per l’ampliació del Palau de la Música Catalana.
  • Elvira Altadill Lliveria. Premi a la Coordinació de seguretat i salut en la construcció del World Trade Center Hotel a Barcelona.

Convocatòria 2005

• Eulàlia Aran Corbella. Premi en Direcció de l’execució de l’obra per 62 habitatges socials a la Travessera de Les Corts a Barcelona.
  • Elvira Altadill Lliveria (juntament amb Àngel Antón). Premi a la Coordinació de seguretat i salut de la reforma i ampliació del Museu de la Ciència de Barcelona.

Convocatòria 2006

• Carolina Cuevas Martin. Premi a la Coordinació de seguretat i salut per la nova Comissaria de Mossos d’Esquadra al districte Sants-Montjuïc de Barcelona.

Convocatòria 2008

• Cristina Carrasco Novella (juntament amb Manuel Brullet i Mateu Barba). Menció especial en Direcció de l’execució de l’obra per la rehabilitació de la Biblioteca Jujol de l'Ateneu Barcelonès.
  • Mercè Martín Valls (juntament amb Arturo Frediani). Premi a la Innovació en la construcció pel projecte i construcció d’un edifici d’habitatges protegits a Vilassar de Dalt.
  • Mercè Martín Valls (juntament amb Sergio Pino). Premi a la Coordinació de seguretat de l'obra per la remodelació del nou Institut Dexeus a Barcelona.

Convocatòria 2009

• Esther Gallardo Valdivia (juntament amb Àlex Díaz). Menció especial a la Innovació en la construcció pel bloc de seguiment d'obra www.carrilet242.blogspot.com de 60 habitatges a l’Hospitalet de Llobregat.

Convocatòria 2010

• Natàlia Crespo Belmonte (juntament amb Maria Luz Píriz). Premi a la Coordinació de seguretat de l'obra per la construcció l’Hotel Wela Barcelona.

Convocatòria 2011

• Cristina Carmona Novella (juntament amb Raúl Álvarez, Ton Ardévol, Martí Franch, Roser Putxol i Daniel Gòdia). Premi a la Intervenció en edificació existent ex aequo pel projecte de restauració del paratge de Tudela-Culip (Club Med) al Parc Natural del Cap de Creus.

Convocatòria 2012

• Victòria Piera Fanlo. Premi a la Coordinació de seguretat de l'obra per la construcció de la Filmoteca de Catalunya a Barcelona.

Convocatòria 2013

• Elisabeth Sama Civicos (juntament amb Cinto Martí, Andrés Mutis, Pedro Triviño, Juan Monteagudo, José Fernández, Markel Kanpandegui, Eva Monferrer i Alejandro Vallet). Premi a la Direcció de l’execució de l’obra per l’ Hotel Renaissance Barcelona Fira a l’Hospitalet de Llobregat.
  • Imma Costa Amat i Lídia Garcia Vidal (juntament amb Sergio Pino). Premi ex aequo a la Coordinació de seguretat de l'obra pel Centre del Disseny Hub Barcelona.

Convocatòria 2014

• Mònica Pascual Folch. Premi a la Coordinació de seguretat de l'obra per la Construcció del CEIP Baixeras a Barcelona.

Convocatòria 2015

• Neus Duplà Macias (juntament amb David Lorente, Josep Ricart, Xavier Ros, Roger Tudó, Claudi Aguiló, Albert Domingo i Enric Ros). Premi a la Innovació en la construcció pel Centre de Recerca ICTA-ICP de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Convocatòria 2016

• Vanessa Vallmitjana Tostado (juntament amb David Lorente, Josep Ricart, Xavier Ros, Roger Tudó i Ramon Anton). Premi a la Innovació en la construcció per la Casa 1014 a Granollers.
  • Andrea Fernández Albizuri. Premi ex aequo al Treball Final de Grau pel projecte de rehabilitació de 127 edificis al Boulevard Didouche Mourad d’Algèria.

Convocatòria 2017

• Diana Calicó Soler (juntament amb Enric Batlle, Joan Roig, Helena Salvadó, Eirene Presmanes, Elisabeth Torregrosa, Iván Sánchez i Antoni Monté). Premi a la Innovació en la construcció pel sistema de drenatge d’aigües pluvials al centre comercial The Style Outlets de Viladecans.
  • Núria Sauleda Serra (juntament amb Juan José Rosas). Menció especial a la Innovació en la construcció pel Piloedre: fonament prefabricat, desmuntable i reutilitzable per a estructures lleugeres.
  • Annaïs Soler Garcia. Premi la Coordinació de seguretat de l'obra per la remodelació del pavelló municipal de la Rambla del Carmel de Barcelona.
  • Rosa Maria Pérez Garcia. Menció especial pel Treball Final de Grau: Estudi metodològic dels sistemes SATE per a rehabilitacions energètiques.

Convocatòria 2018

• Rosa Romero Navarro (juntament amb Josep Codinas). Premi a la Direcció de l’execució de l’obra per la rehabilitació del Centre Cívic La Lleialtat Santsenca.
  • Teresa Serna Mantecon i Anna Pujol Muñoz (juntament amb Sergi Serra, Marta Adroer, Sergio Carrasco, Jordi Lopez i Francesc Rius). Premi a la Rehabilitació patrimonial per la rehabilitació de l’escola El Far de Calella (Maresme).
  • Miren Etxebarria Sagasta (juntament amb Guillermo Garcia) pel Treball Final de Grau: Asparrena cap a un model sostenible: diagnosi.

Convocatòria 2019

• Diana Calicó Soler (Batlle & Roig Arquitectes). Premi a la Direcció integrada de projecte per la nova seu d’Inditex a Arteixo (Galícia).
  • Gemma Rius Macias (juntament amb Xavier Aumedes). Premi a la Direcció de l’execució de l’obra per l’edifici d’habitatges plurifamiliar La Borda a Barcelona.
  • Lídia Carmona Serrano (juntament amb Jaume Arderiu, Tomàs Morató, Josep Sarsanedas, Jordi Bernuz, Alberto Peñarando, Roger Marin, lluís Camí, German Lacasa, Lídia Carmona, Pau Veciana i Pedro Soto). Premi a la Rehabilitació patrimonial per la intervenció a la fàbrica Ca l'Alier al Poblenou.

CONVOCATÒRIA 2020

• Diana Calicó Soler (Batlle & Roig Arquitectes). Premi a la Rehabilitació Funcional per la nova seu corporativa de Metges sense Fronteres de Barcelona.

L'autor: Carles Cartañá Mantilla és arquitecte tècnic col·legiat i director de la revista i el blog de L'informatiu del CAATEEB