7/3/2022
NOTA DE PREMSA

El Col·legi d'Arquitectes Tècnics de Barcelona commemora el 8 de març amb un mural que ressalta l'ofici de les professionals de l’edificació

El Col·legi d’Arquitectes Tècnics de Barcelona (CAATEEB) commemorarà el Dia Internacional de la Dona amb la instal·lació d’un mural de l’artista lleidatana Lily Brick on es destaca el paper de les dones en l’arquitectura tècnica. L’obra s’exhibirà a les delegacions col·legials i a tots els col·legis de l’arquitectura tècnica abans de la seva instal·lació definitiva a la seu de Barcelona.

El descobriment del treball de Lily Brick serà l’eix central dels diferents actes que organitza el CAATEEB per commemorar el 8 de març. El seu mural, titulat ”L’arquitecta tècnica a l’obra” consisteix en una composició pictòrica que ressalta l'ofici de les dones arquitectes tècniques, des d'una mirada forta i intensa, que combina la part metòdica amb la creativa. Segons assegura Brick aquest treball ha suposat un descobriment, doncs  "el vessant tècnic i endreçat l'esperava, però la part romàntica i sensible d'una dona implicada emocionalment em va semblar captivador". Segons les seves paraules, l’obra representa "l'equilibri de la passió i la professionalitat unides".

Lily Brick és una dissenyadora gràfica que als 24 anys va descobrir la seva devoció per l'art de carrer. Les seves peces, més de 400, s'han pogut veure en ciutats com Santiago de Compostel·la, Múrcia o Barcelona, però també arreu Europa, com Alemanya, França, Suècia o l'Agència Espacial Europea a Holanda.

Actes previstos

Els actes previstos pel CAATEEB per celebrar el 8 de març començaran ja la nit del dia 7, amb la penjada de la bandera lila a la seu de Barcelona i totes les delegacions, que també s'il·luminaran durant 24 hores des de la mitjanit. Durant el dia 8, tot el personal col·legiat portarà un llaç lila i es farà una campanya de difusió, via xarxes socials, per mostrar la vinculació de la dona amb el món de la construcció. A partir de les 18 hores començarà un acte de reconeixement a les arquitectes tècniques col·legiades que es podrà seguir tan presencialment com en streaming. En el seu decurs es presentarà la plataforma 'Construïm juntes', una associació sense ànim de lucre destinada a la visibilització de la dona en el sector de la construcció.

Segons un estudi realitzat durant 2020 pel CAATEEB, les arquitectes tècniques representen un 30% de la professió, i d'aquestes el 75% estan col·legiades. A més, el grup d'edat predominant es troba entre els 36 i 55 anys. Respecte a l'espai de treball d'aquestes, la majoria, que representa el 28%, ho fa com a professional liberal individual, seguit de les que ho fan a un despatx professional, que representen el 18% i les que treballen en l'administració pública, en la mateixa proporció. De fet, el 24% d'aquestes professionals es troben vinculades a l'empresa pública, principalment al sector de la construcció, i només un 5% a la privada.

Segons el president de CAATEEB, Celestí Ventura, “aquestes xifres ens diuen que el sector de la construcció és encara un món eminentment masculí”. Ventura ha destacat que “al nostre sector la dona és, i ha de ser, cada cop més a tots els llocs on també podem trobar un home".
La incorporació de la dona a l'univers de la construcció va començar el 1933. Elvira Azúa Gruart va ser la primera a Col·legiar-se com a aparelladora de tota Espanya, i ho va fer al Col·legi d'Aparelladors de Barcelona.